33.jpg

ПРО УКРАЇНСЬКУ ПРОФЕСІЙНУ АРМІЮ ПО КОНТРАКТУ ТА НАТО

22.10.2013

 

Україна зайнята новими законами та відповідним реформуванням. Все це робиться в інтересах виконання вимог Європейського Союзу для прийняття у листопаді Угоди про Асоціацію з ЄС.

Країна   сподівається на  початок реформ у секторі безпеки І, в першу чергу, в міліції.

            Прикладом для інших відомств у своїй черговій трансформації виступили Збройні Сили України. Нова реформа армії та військово-морських сил (далі Реформа) об,явлена на період 2013 - 2017 роки. Фактично заходи щодо реформуванню почалися у 2012 році відпрацюванням   нових концептуальних  військових документів: Стратегії національної  безпеки та Воєнної доктрини.

Реформа, що почалася, можна стверджувати, відрізняється  від чисельних реформ, що  проводилися раніше. Головна  відмінність: це те, що вказана кінцева мета реформування - створення професійної армії за контрактом  і   друге - обіцяна  значна конкретна  державна грошова сума на Реформу.  Взагалі, складається надія на те, що реформування, що задумано зможе дати відповідний позитивний результат  відносно професійності  Збройних Сил України.

У  СМІ з,являються багато  суджень  відносно цієї Реформи та  побудови в Україні професійної армії. Це стає модним. При цьому багато із цих висловлень свідкують, на жаль, про слабку компетентність  авторів.

Тому вважаємо, що треба висловитися.

У  частковість, обмірковуються як одного рівня два різних поняття, як професійність армії та контрактність  армії.  Нема розуміння того, що професійність української армії - це якість майбутньої армії, а контрактність - це спосіб (метод), застосував котрий, Україна має надію отримати професійну армію.   При цьому слід знати, що професійну армію можна отримати не тільки  способом по контракту. У СРСР була  величезна  професійна армія, створена по призиву: добровільно - примусово. Професійними арміями є й найомні  армії. В багатьох  розвинутих демократичних країнах  утворені   професійні армії саме за контрактом,  де все ж таки, відповідна  частина  військовослужбовців (цивільних осіб) не є військовими професіоналами  та виконують  другорядні  завдання. Такий підхід може  зробити професійну   армію по контракту значне дешевшою. При цьому,повинні бути механізовані та автоматизовані  усі  багато чисельні операції щодо  логістики.

Контракт - це шлях, використовуючи котрий Україна прагне к 2017 року мати професійну армію. Тут головну роль, скажемо відверто, грають гроші, їх кількість. Україна вибрала контрактний спосіб, котрий по задуму, використовуючи світовий досвід, забезпечує створення достатньо недорогої професійної армії.

            Створюючи по контракту  професійні збройні сили, слід представляти, що така    армія за якістю відділяється в кращу сторону  у порівнянні з армією, що отримана  за призовом і тому потребує більш високої мотивації для військо службовців - контрактників. Для них, в першу чергу, потрібно  забезпечити  більш якісні соціальні умови.

 При цьому, у професійної армії слід по іншому оцінювати і таку якість  як патріотизм та відношення  до цього воїна - контрактника.   Звичайно, у прямий постановці питання не можна мовити, що  почуття патріотизму  у військо службовця  професійної армії  залежить  від мотивації його  якісної професійної служби. Напевно, вірним буде висловити   тут думку  про  те, що прагнення воїна - контрактника патріота якісно нести службу та бути професіоналом у своєї справі пов,язано з рівнем державної мотивації, з тим, щоб воїн сам відчував це й розумів інтерес держави до нього, і не тільки  щодо  рівня його професійної підготовки, але й рівня життя його  самого та родини. 

Тому,  чи відвертим для  професійної  української армії за контрактом буде залишати таке, що висовується  ще за звичкою з часів СРСР і  присутнє, наприклад,  в сучасних Збройних Силах РФ, гасло: »Жизнь  родине, честь никому»  Міркую, що   при  існуючих критичних  умовах, у яких знаходяться Збройні Сили України, патріотичне  гасло для  воїна - контрактника могло б більш реально та правдиво звучати так: « Життя  собі і для родини, честь - нікому.»

 

            Дійсно, на проведення  Реформи 1913- 1917 років  по заяві  міністра оборони  на період 1913- 1917годи виділяється 131,7 млрд. гривень.  Перед   цим треба, все ж таки сказати про те, що  у всіх попередніх реформах   гроші, що були офіційно призначені на реформу, повністю ні разу не виділялися. Припустимо, що на цей раз,  гроші, що пообіцяли будуть приходити  повністю й вчасно.  По світовим оцінкам, що собою зображають 131, 7млрд. гривен? Це тільки 16,4 млрд. доларів на п'ят  років. Такі гроші  здатні  дозволити вирішити  соціальні  питання з розбудовою військових городків. Але на такі гроші можна  дозволити  собі  купити тільки  одиничний екземпляр великої військової техніки. Треба реально представляти, що для придбання  модерної військової техніки необхідно буде виділяти цілевим   способом конкретні суми грошей під контролем.

            При цьому слід буде уявляти, що країна вже буде у Європі в іншої якості і від неї будуть чекати не корумпованих дій  у реформуванні армії, а дійсно створення європейської армії. Зараз запропонований  від імені Президента України - Верховного  Головнокомандувача Збройними Силами Віктора Януковича призив: « Наша мета = мобільні, добре оснащені та підготовлені Збройні Сили.»  Так,  саме таку армію треба отримати у 2017 році.

Звичайно, головну  роль в нових Збройних Силах відіграють  люди - контрактники. Згадав  один  випадок із власної біографії. Це відбулося в часи командировки у 1990 роки на навчання, які відбувалися в розташування американських військ у Європі на території Німеччини. У ході заходів були різні зустрічі й до  мене в якості гіда - помічника  приставили американського сержанта. Він за спеціальністю був водій спецмашини. Ми познайомилися, він добре розмовляв по-російські. Перед мною була  вже не молода  людина, трохи повна та з лисиною. Я запитав, скільки йому років, він відповів 41роки, а скільки він служить  контрактником -  22 роки була відповідь. «Досить, я добре заробив, треба їхати до дому у Штати. Там  хата,немолоді батько і мама, Треба   одружитися та займатися господарством».

  Так докладно розповідаю цей випадок для того, щоб показати який типовий сержант - контрактник нам потрібен. Не в плані  лисий  І, повний, а те, що він третину свідомого  життя прослужив професійним  сержантом.  А це означає, що умови, обстановка, в котрій він служив, його влаштовували і у відповідь він задовольняв командування. Йому було приємно працювати  і заробляти  гроші  з пошаною від командирів. Він заробляв  добрі гроші і не намагався, як у нас піти  служити контрактником на 2-3 роки, потім здати екзамени екстерном за лейтенанта запасу та офіцером звільнитися.

Для нашого контрактника треба зробити умови, щоб нове життя його влаштовувало мінімум на 5 років, а там він може залишитися і далі. Він повинен не тільки отримати   спеціальність на рівні фахівця, але й прийняти новий образ життя, вжитися у нове середовище, не відчувати себе тимчасовим та стороннім.

  Наш новий контрактник  повинен, десь так мислити про своє професійне життя, але умови, що він отримає повинні його до   цього стимулювати.

 Нова армія,  про яку  каже   президент, в умовах європейської держави, теж повинна ставати поступово європейською і до 2017 року. В цьому процесі  важливу роль  повинні відігравати взаємні відносини з НАТО. Українська влада стала розуміти  велику  користь для України від відносин з Альянсом,що все більш  укріплюються. Настирливо стали займатися співпрацею з НАТО і в міністерстві оборони.  Саме зараз, коли конкретно починаються заходи щодо  військової реформи, особливо важливо отримати допомогу від фахівців  Альянсу. На наш погляд, у відносинах та взаємодії з НАТО склалася така ситуація, коли    Альянс своєю участю у сумісних заходах з Україною виконує їх таким чином, ні би сам себе пропонує українським Збройним Силам. Треба цим скористатися. Зараз під керівництвом   структур НАТО в Україні проводиться низька загально   освітніх заходів по вивчанню англійської мови,а також масштабна операція «Утилізація» по знищенню  тисячі тонн  надлишкових та непридатних боєприпасів.  Україна, як би  у свою відповідь  на це береться за більш складні завдання під керівництвом НАТО. Так, Україна  направила на боротьбу з піратами до берегів  Африканського  Рога  Флагманський корабель ВМС України  Фрегат  «Гетьман Сагайдачний».  Таким чином, Україна приєднується до сил НАТО й буде приймати участь   під керівництвом НАТО в операції  «Океанський щит».

 Маю впевненість, що Україна та її Збройні Сили повинні максимально використати у  Реформі  2013 - 2017років допомогу з боку НАТО. Це фактично повинна бути  підготовка до вступу в Альянс.

 Зрозуміло, що  поки Україна має офіційний  позаблоковий статус, вступати нікуди не  вийде. Після підпису Угода з ЄС об Асоціації слід  відмовитися  від позаблокового статусу і подавати заявку на вступ в НАТО. Це буде саме істотна підтримка Реформі, що почалася, та гарантія для забезпечення національної безпеки держави.