stimulirovat-ukraincev-golosovat-na-vyborakh.jpg

ВПЛИВ ВЛАДНОГО МАНІПУЛЮВАННЯ З ВИБОРЧИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ ТА ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНИХ РЕФОРМ НА РІСТ АБСЕНТЕЇСТСЬКОГО ХАРАКТЕРУ

21.10.2011

Українські політичні есперти зазначали, що впродовж весняного сезону 2011 року, політична боротьба до парламенських виборів 2012 року розпочалися із неабиякою гостротою, проте поки що без міжвиборчою істерією політичних суб'єктів. Дана боротьба продовжується за наявності таких виборчих елементів, що й нині дискусуються в політикумі та експертних середовищах:  проведення виборів до ВРУ в 2012 році за змішаною системою ,  викресленням графи " не підтримую кандидатів у народні депутати України від жодної політичної партії " у виборчих бюлетнях та підняттю виборчого порогу з 3% до 4-5% [1].

Виникає питання, як все вище сказане відображеться  на громадському сприйняті . Найперший суб'єктивний висновок він буде складний , адже інтерес громадян України обирати по відкритих списках парламент знов оминули стороною, влада не зняла з порядку денного політичні ризики від наявних можливостей маніпулювання голосами виборцями на самому волевиявленні і на етапі реєстрації політичних партій. Специфіка ситуацій в тому , що виборці які ще не визначились, і ті хто ідейно підтримує опозиційнй політичні партії за владними деклараціями про публічність діяльності політики уряду, підготовки до виборчих змагань не бачать можливості для маневрів опозиції та гарантованому представництві своїх соціально-економічних потреб та політичних інтересів. Тобто виборці будуть недорепрезентовані.

Показову в цьому контектсті є теза депутата від Партії регіонів Олени Бондаренко, яка вважає, що наявність у виборчому бюлетені графи «проти всіх » - це ознака анархії в державі [3].

 З іншого боку, остання президентська кампанія показала, що графа у бюлетенях «проти всіх» забезпечує необхідний поріг явки виборців під час підрахунку голосів, хоча люди фактично не голосують, -  що в підсумку приводить до перемоги кандидата від ПР. Тому опозиції не є вигідно закликати громадян до абсентеїму до виборів, навпаки, акомуляція зусиль має зосереджуватись на упередженні  виявам абсентеїзму в електоральній культурі українських виборців.

Останні соціологічні опитування КМІС від 8 по 18 квітні 2011 р. свідчать , що частина виборців, які в середині квітня були готові взяти участь у голосуванні на виборах до Верховної Ради, в цілому по Україні склала лише близько 50%.

Фактично, якщо цей показник збережеться означатиме це що більша частина громадян не довіряє владі, її інституціям,- то логічно припустити, що питання легітимності держави  може постати. І якщо піти далі , на міжнародному рівні можливо, що геополітичні та геоекнономічні відношення до України будуть значним чином коливатися.

Ще одне ключове питання - скасування реєстрації кандидатів. Було запропоновано скасувати норму, яка передбачала зняття з виборів кандидата за два порушення агітації. Це насамперед,  позитив для громадян,- адже підхід до політики, в ситуації використання право бути обраним буде не волюнтаристьким, а по-діловому відповідальним [1].

Якщо казати про політичні позитиви та негативи відносно теми даної статті, то позитивним сигналом є дані вже згаданого КМІСу, за останіми даними якого прохідний бар'єр на вибора до ВРУ долає політична партія Фронт змін Арсенія Яценюка (14,1%), партія УДАР Віталія Кличка (6,1%), ВО Свобода (5,3%) і Блок Анатолія Гриценка "Громадянська позиція" (3,1%)[4].

Негативом  в довгостроковій персерктиві є варіант коли критична точка  громадянського незадовлення політикою діючого уряду у формі  протестних настроїв переросте в непідконтрольні дії, наприклад в протест, а далі в бунт . Проте як прогнозують політологи бунт і подальший переворот станеться не тому, що оппозиція сильна, а тому, що держава втратить легітимність. І це не може не викликати  занепокоєння у громадян [2].

Підсумовуючи варто зважити такий  політичний ризик  , що гуртуватись навколо ідей безпосередього бойкоту виборів в парламент виборцями є не логічним і безвідповідальним за долю своєї батьківщини. В нинішніх умовах абсентеїзм в електоральній культурі носить шкідливий ефект для структуризації громадянського суспільства в Україні. Аби не доводити ситуацію до соціального бунту громадянам слід розвивати в собі категоріальність запитів до політичних результатів влади, а й навіть "виховувати" опозицію в аспектах її відданості інтересам громад та відповідальності за свою діяльність.

Література :

1.   Ігор  Попов Нові правила виборів прописані під владу, а не ПР \\http://penta.org.ua/expert_comments/311/

2.   Владимир Золотoрев На свежем воздухе: почему в Украине не будет революции, зато возможен бунт, переходящий в переворот \\http://www.kontrakty.ua/

3.   http://www.gazetavv.com/actual/repressii-vlasti

4.   http://kiis.com.ua/ua/news/view-60.html

Дмитро Гаврилюк , політичний експерт